De ultieme werkplek

De grote saaie werkplek clusters zijn steeds meer verleden tijd. In de afgelopen twee jaar zijn veel werknemers genoodzaakt geweest om thuis te werken en is het online vergaderen algemeen geaccepteerd. Dit leidt echter ook tot vereenzaming en het vermindert de creatieve geest. Transformatie moet van thuis de nieuwe werklocatie maken en de werkplek op locatie moet meer als thuis gaan voelen. Hoe pakken we dat aan en hoe ziet de ultieme werkomgeving er dan uit?

Hybride werken

De nieuwe trend is het hybride werken ofwel gedeeltelijk thuis en deels in de fysieke werkomgeving aanwezig zijn. Deze combinatie leidt tot een nieuwe concept werkplek waar de inrichting uitnodigend en sfeervol is en de aanwezigheid van de medewerkers een vrije keuze is. Hier worden medewerkers gelukkiger van en blijkt men minder klachten te ontwikkelen. Gefocust werken in een omgeving die rust maar ook dynamiek uitstraalt. Hoekjes creëren om te brainstormen met het team, multifunctionele transparante ruimtes ontwikkelen met veel groen, glas en warme kleuren. Eén of tweepersoons booths ofwel stilteruimtes plaatsen, waar men zich kan onttrekken aan de omgevingsgeluiden en toch onderdeel is van een groter geheel.

Het vrije werken

Transformatie van de fysieke werkomgeving leidt tot een sterkere persoonlijke verbinding met het bedrijf waar men deel van uitmaakt. Werknemers ervaren er een gevoel van saamhorigheid en werkgeluk alsook stimuleert het een positief gevoel voor de bedrijfscultuur en de werkprocessen. Dit in combinatie met een aantal uren thuis werken geeft vrijheid in denken en presteren zonder de druk te voelen van het gros van de ARBO normen. Meerdere grote ondernemingen hebben reeds een inrichtingstransformatie ondergaan. Ook zijn er inmiddels flexwerklocaties gerealiseerd waar men gedurende korte tijd gebruik kan maken van werkplekken.

Kenmerken van een prettige werkomgeving

  1. Investeer in werken op afstand: Biedt voor hybride werken de juiste faciliteiten voor thuis en op de kantoorlocatie. 
  2. Kies een passende video-vergaderoplossing: Face-to-face ontmoetingen hebben plaatsgemaakt voor video-vergaderen. Veiligheid en bandbreedte zijn hierbij een belangrijk aspect.
  3. Coach je medewerkers: Hoe ervaren medewerkers het op afstand samenwerken, kunnen zij hulp gebruiken? Begeleid ze naar een goede thuiswerkbalans.
  4. Bied uitdagingen: Bied trainingen en workshops aan. Geef medewerkers de mogelijkheid om online cursussen of (deeltijd)studies te volgen.
  5. Neem medewerkers mee in de veranderstrategie: Roep personeel op om mee te denken of mee te doen aan bepaalde maatregelen, die noodzakelijk zijn. Hierdoor houd je medewerkers betrokken.
  6. Creëer een veilige werkomgeving: Creëer een werkomgeving waarin iedereen zich prettig voelt. Denk aan comfortabel meubilair in een sfeervolle werkomgeving, die multifunctioneel is. Warme kleuren en zachte materialen dragen bij aan het welzijn van de medewerkers.
  7. Geef autonomie: Medewerkers gaan uitblinken als zij zelfstandig kunnen werken en in staat worden gesteld om zelf beslissingen te nemen. Trainingen kunnen bijdragen aan goed persoonlijk leiderschap.

Hoe ziet het nieuwe kantoor eruit

Grote oppervlaktes worden ingedeeld in flexibele werkplekken. Vergadereilanden worden afgewisseld met overleg hoekjes en loungeplekken, stiltecabines verdelen de ruimte naast plantenwanden, hoge zuilen en glazen panelen. Het 3D effect dat hiermee ontstaat biedt boeiende doorkijkjes, maar ook privacy. In alle werkzones zijn laadstations aanwezig voor de laptop of een presentatiescherm. Corners bieden kwalitatief goede koffie en thee, maar ook gezonde lunchwaren. Meeten is plezierig ontmoeten in een prettige omgeving die de geest aanwakkert om optimaal te functioneren. De habitoor is een samensmelting van woonomgeving en kantoor, als een uitgebalanceerd geheel. Het is een plek waar de 9 tot 5 werkcultuur niet geldt, maar een werkplek die tijd en plaats onafhankelijk is.

Hoe ontstaat de nieuwe vorm van huisvesten

Neem een architect of vormgever in de hand die geen onderdeel is van de bedrijfscultuur. Laat hem of haar in overleg met de medewerkers een lijst van wensen en een plan van aanpak maken. In de nieuwe vorm van huisvesten ontstaat verbinding, samenwerking en geconcentreerd presteren in een setting met voorzieningen, die dat proces ondersteunen. De adviseur verplaatst zich in de behoefte van de medewerkers en de verwachting van de werkgever.

Instyling denkt in oplossingen om het hybride werken vorm te kunnen geven. De personal touch leidt naar de ultieme werkomgeving. Hoe? Neem contact met ons op.