Trends in interieurland

Hoe laten we ons verleiden tot aankoop

Een trend is altijd een reactie op een ontwikkeling in de wereld. Zo hebben veel mensen nu behoefte aan zachte en natuurlijke materialen om een gevoel van veiligheid in hun omgeving te creëren. Dus zien we natuursteen en hout in combinatie met hoogpolige tapijten en meubels met teddystof. Vormen zijn rond en er is meer vraag naar natuurlijke materialen die geen vervuiling in de wereld veroorzaken.

Die trend van zachte materialen is begonnen in de mode. Mode loopt voor op interieur en vaak ook op de autobranche. We zien nu op de catwalk dat er veel oversized vesten te zien zijn, dichtgeritste pakken en stoffen met een dempende werking om ons te beschermen tegen alle drukte om ons heen. Uiteindelijk zie je bewegingen die in de tijdsgeest passen, soms gebaseerd op politieke verschuivingen, in elkaar overlopen. De vriendelijke vormen en zachte stoffen met warme kleuren zijn daarnaast ook een reactie op de wat hardere lijnen uit de industriële trend. Wat daarbij speelt is dat trendsetters zich als het ware willen verzetten tegen alles wat mainstream is. Marketing speelt ongetwijfeld een rol bij de keuze die consumenten maken.

Een onafhankelijk woonblad bestaat bijna niet meer. De spotlights in magazines zetten niet alleen nieuwe trends in het licht, maar ook de producten die ze zelf verkopen. Als reactie daarop heb je natuurlijk social media, maar wat veel mensen niet beseffen is dat algoritmes ze soms heel erg in een eigen wereld houden. Dat wil zeggen dat de consument beïnvloed wordt door de producten waar ze eens naar gezocht hebben op internet. Het gevolg hierop is dat men telkens dezelfde aanbiedingen voorbij ziet komen en daarmee denkt dat er een trend gezet is.

De interieurvormgever houdt zich bezig met het aanbod en de vernieuwingen in de markt. Het advies dat hij/zij geeft aan de consument is gebaseerd op de bestaande inrichting van de klant in combinatie met diens smaak en de producten, die de markt te bieden heeft. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat een interieuradvies kan voorkomen dat de consument verkeerde keuzes maakt en zijn geld uitgeeft aan producten die uiteindelijk niet voldoen. Informeer altijd eerst bij een vormgever wat hij te bieden heeft en laat je als consument begeleiden in je keuze naar een nog mooiere woon- of werkomgeving. Dit geeft uiteindelijk rust in deze zo afstandelijke wereld.

Diana van Wieringen, interieurvormgever

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *