In de schijnwerpers… Fallati

by Marjolein

In 1990 maakte Marjolein Hoogstraten de ommezwaai van de reiswereld naar de kledingbranche. Haar toenmalig partner was ondernemer in de textielbranche en nam zijn ervaring en kennis mee naar huis. De interesse voor mode ontstond aan de keukentafel en mondde uit in het aangaan van de uitdaging om te starten met een damesmodezaak. In Weesp kwam een pand beschikbaar, de eerste plannen werden gemaakt voor een avontuur in de Slijkstraat. Na enkele jaren met voorzichtig groeiend succes en een opbouw van mooie merken ontstond de behoefte aan meer ruimte en meer uitstraling.

De verhuizing naar een groter pand in de directe omgeving was een stap naar volwassenheid in de modewereld. De toenmalige groentezaak had een grotere vloeroppervlakte maar was wel toe aan een volledige verbouwing. Samen met een interieurbouwer en een vormgever werd het interieur bedacht dat klanten al jarenlang als de uitstraling van Fallati kennen. Licht en ruimtelijk, een mooi overzicht van merken en stijlen en combinaties van kledingsets, die de klant inspiratie geven.

De stijl van Fallati is geschikt voor dames in alle leeftijden die modisch en vlot gekleed willen gaan voor een betaalbare prijs. Merken als Beaumont, Esqualo, Mos Mosh, Part Two, JC Sophie, Ilse Jacobsen en Tom Tailor zijn vertegenwoordigd in de winkel. Marjolein kiest haar merken zorgvuldig en is trouw aan kwaliteit en service, maar durft ook te vernieuwen en andere keuzes te maken om haar klanten te inspireren. De tijdgeest behoeft ook nu en dan verandering. Weesp is een gemeente met jonge dynamische mensen als ook van bewoners op leeftijd die ieder een andere trend naleven. Blijven verjongen om jonge klanten te interesseren betekent dat je met de tijd mee moet gaan en trends moet blijven volgen. Marjolein haalt haar inspiratie van beurzen en uit vakbladen, maar kijkt ook naar het straatbeeld in de grote steden. Wat men daar draagt bepaalt vaak het modebeeld. Jonge mensen zijn de inspiratie om de winkel jong en hip te houden.

De klanten van Fallati komen uit Weesp, maar inmiddels ook van heinde en ver. Er wordt veel aandacht besteed aan promotie via social media, wat de opvolger in deze tijd is van promotie via de huis aan huis bladen en middels flyers. In 2020 is het 30-jarig bestaan van de winkel gevierd. De 35 tot 40 plus jarigen zijn de nieuwe klanten, die veelal recent in Weesp zijn komen wonen. Zij worden via de huidige moderne kanalen gestimuleerd om de ontdekkingstocht vooral in hun eigen woonomgeving aan te gaan. Fallati is een toegankelijke winkel die laagdrempelig is door de altijd openstaande deur, die mensen het gevoel moet geven dat ze meer dan welkom zijn. Het enthousiasme van Marjolein en de service, die veel verder reikt dan de voordeur, is een vanzelfsprekendheid die haar drijft.

Na 10 jaar op de huidige locatie aan de Nieuwstraat 17 bleek er behoefte te zijn aan een aanpassing in de winkel. In de regelmatig druk bezochte winkel was meer overzicht nodig. Meer dan één klant tegelijk helpen behoeft de noodzaak om zicht te houden op de paskamers en op de kledingrekken. Ondergetekende heeft een jarenlange band met Marjolein. Sparren over het ondernemerschap en innovaties leidde tot een samenwerking om de winkel een uitstraling 2.0 te geven. Er werd een plan geboren om de balie te vervangen en te verplaatsen naar een centrale plek in de winkel. Daarnaast werden

een kastenwand en een kledingrek ontworpen. Materialen en kleuren werden aangepast aan de reeds bestaande inrichting. Het ombouwen van het interieur vergde vervolgens een logistieke operatie die in twee dagen uitgevoerd is. Het resultaat is verfrissend en voldoet inmiddels al enkele jaren aan de noodzaak om letterlijk dicht bij de klanten te staan.

Aan succes moet je blijven werken, is de visie van Marjolein. Haar hart ligt bij de winkel waar ze dagelijks mee bezig is. Ze heeft een intense band opgebouwd met haar klanten en dat voelt men. Door middel van digitale promotie is het bereik van klanten groter geworden, maar de concurrentie is groter en de werkwijze is geheel anders geworden in deze tijd. Het online shoppen is het heden en de toekomst maar zit het ware ondernemen ook in de weg, meent Marjolein. Jonge mensen speuren het internet af en hebben een ander koopgedrag. Marjolein steekt veel effort in het behoud en vernieuwen van haar klantenbestand. Zij overweegt om de uitdaging met een online shop toch aan te gaan. De klant die deze vorm van winkelen plezierig vindt zal hiermee ook bediend worden. Wat dit uiteindelijk met de omzet zal doen is nog niet te meten, maar sluit wel aan bij het nieuwe winkelen. In tijden van een crisis zoals de huidige Covid-19 periode kun je je klanten toch veel service bieden. Fallati kan zich in deze tijd nog steeds zelfstandig redden. De huidige crisis zal echter wel spoedig licht aan het einde van de tunnel moeten laten zien. De nieuwe voorjaars- en zomercollecties worden uitgeleverd en dat zet veel druk op de financiële positie.

Mode zal altijd interessant en noodzakelijk blijven, zegt Marjolein. De Corona crisis filtert gespecialiseerde winkelbedrijven. Ondernemers met passie zullen altijd overleven, omdat de winkelbeleving aan waardering terug zal winnen. Winkels in combinatie met een webshop zullen een mix bieden aan de klant die personal shopping wil of de klant die van gemak en snelheid houdt. Leegstaande winkelpanden zullen een andere bestemming gaan krijgen en ingevuld gaan worden met horeca of vernieuwende werkplekken gaan bieden.

Diana van Wieringen, initiatiefnemer Instyling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *