Samenwerking met Ceipps

Bas Meijer en CIA Ceipps*

Een bezoek aan de showroom van Neil David design furniture in Diemen leidde tot een boeiend gesprek met Bas Meijer van CIA Ceipps Interieur Agentschappen.

Bas is een veelzijdig gepassioneerd mens die in 2006 zijn carrière startte als directeur bij Lou Kreymborg, de eerste importeur en agent van design verlichting en design meubelen in Nederland en België. Tijdens zijn eerste bezoek aan de EuroLuce en de Salone di Mobile in Milaan, waar de internationale interieur wereld tezamen komt, barstte het enthousiasme los dat hem inspireerde om onderdeel te worden van alles wat vormgeving op interieurgebied is. Na een drie jarige uitstap bij Maretti Lighting is hij zelfstandig agent geworden van meerdere toonaangevende meubel- en verlichtingsmerken onder de bedrijfsnaam CIA Ceipps Interieur Agentschappen . Wat maakt Bas uniek? Enthousiasme, veelzijdigheid en het werken met een team specialisten, die ieder bijzonder zijn op hun vakgebied in de interieurwereld. Tezamen is dit de uitdaging van waaruit een compleet assortiment labels is samengesteld, dat elkaar aanvult en geen concurrentie van elkaar is.

Neil David furniture, Martinelli Luce lighting, Vistosi lighting, Slamp design lamps, Ifö electric, Now carpets, Beneito Faure lighting, Flora outdoor, Yamagiwa lighting en Qaledo lights zijn de merken die Bas via de interieur professional vertegenwoordigt. Top design bereikbaar maken voor een breed publiek dat design waardeert en erin durft te investeren, is zijn missie. Deze merken zijn om die reden uniek. Vormgeving combineren met functie waarbij het materiaal en de bewerking een grote rol spelen, is volgens Bas de juiste definitie van design. De prijs is daarbij vaak van ondergeschikt belang. Woonwinkels, interieurarchitecten en verlichtingsspecialisten zijn de partijen die via hun showrooms de consument inspireren om te investeren in design stukken, waar men niet op uitgekeken raakt.

Via nationale en internationale beurzen en open dagen van designmerken maakt de consument kennis met mooie merken. Er is echter een enorme verandering gaande in de interieurwereld nu evenementen geen doorgang kunnen vinden. Merken moeten zelf meer promotie maken via social media en worden door de agent gepromoot middels klantbezoek. In de wereld van de interieurvormgeving inspireert het gonzen van stemmen en de interactie van de emotie. Men moet producten zien en voelen om vervolgens de consument te kunnen bedienen met een interessant ontwerp. De internationale merken zijn zelf in webshops gaan investeren waarbij de winkelier buitenspel wordt gezet. Een kwalijke zaak, volgens Bas. Daarentegen zijn de architecten en verlichtingsexperts nodig om een gedegen interieurplan te maken voor de eindgebruiker. Internet is een zegen, maar wordt inmiddels ook een plaag. De klant van deze tijd is minder chique, gunning is minder geworden en het egoïsme viert hoogtij.

Wat zien we in de maatschappij veranderen? Woonwinkels hebben een collectie samengesteld die in de etalage gezet wordt. Men tekent een interieurplan en maakt een moodboard voor hun klanten. De consument neemt het advies aan en geeft alles uit handen na het vaststellen van een beschikbaar budget. De relatie tussen de interieurprofessional en de eindgebruiker bepaalt het succes. De webshops zetten de woonwinkels buitenspel, die vervolgens geen budget meer hebben om te investeren in nieuwe collecties. Architecten moeten vervolgens hun kennis vergaren via de showrooms van de fabrikanten. Er zullen flagship stores geopend gaan worden en meer showrooms van merken opgezet worden. Kennis van de architect en de vormgever zal daarbij van wezenlijk belang blijven om de vertaalslag naar het interieur van de eindgebruiker te maken.

Bas meent dat fysiek contact tussen de fabrikanten en de interieurprofessional van wezenlijk belang is en blijft. Voor fabrikanten is het significant om de Nederlandse markt te kennen. Men moet weten wat onze consument zoekt en nodig heeft, producten moeten hierop aangepast kunnen worden. Samenwerkingen moeten breder georiënteerd zijn, er moet in oplossingen gedacht worden. Een agent is de ambassadeur van een merk en moet bovenal klaar staan om problemen op te lossen.

Een platform als Instyling biedt merken, ontwerpers en consumenten een podium om de interieurbranche te verkennen. Showrooms van ontwerpers als Neil David moeten een permanente inspiratiebron zijn voor partijen. Fabrikanten zullen moeten accepteren dat beurzen waarschijnlijk verleden tijd zijn. Kleinschalige samenwerkingen worden leidend om trends voor te zetten in 2021 en de jaren erna, zodat serieuze projecten kunnen ontstaan.

Wat kunnen we verwachten de komende tijd? Bas meent dat we na het einde van de pandemie kleurrijk design zullen zien, hetgeen vrolijkheid en opportunisme weergeeft. Het verleden heeft uitgewezen dat dit de trend is na een crisis. Als eindgebruiker moeten we kwaliteit middels duurzame productiemethoden weer omarmen. Goedkope producten, die zonder visie vervaardigd worden, moeten we mijden om de afvalberg te stoppen. De tendens van goedkope troep aanschaffen, waarbij niet gekeken wordt hoe en door wie dit gemaakt is, veroorzaakt een immense berg afval, die we vervolgens proberen te recyclen. Het besef dat investeren in duurzame producten beter is voor mens en milieu, en dat een goed productdesign lang houdbaar is, moet door iedereen omarmd gaan worden.

Diana van Wieringen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *